آیا فیس‌بوک و اینستاگرام بر سیاست شما تأثیر می‌گذارند؟

آیا فیس‌بوک و اینستاگرام بر سیاست شما تأثیر می‌گذارند؟

آیا فیس‌بوک و اینستاگرام بر سیاست شما تأثیر می‌گذارند؟ ۳۵,۰۰۰ نفر برای پی بردن به این موضوع نشستی برگذار کردند

مطالعه ای که روز دوشنبه ۱۳ می ۲۰۲۴ منتشر شد، نشان داد که دور ماندن از برنامه های رسانه های اجتماعی تقریباً هیچ تأثیری بر نحوه دیدگاه مردم در مورد بایدن و ترامپ در سال ۲۰۲۰ نداشت، اما تأثیرات دیگری داشت.

ممکن است فیس‌بوک و اینستاگرام تأثیر به آن اندازه‌ای بر سیاست مردم نداشته باشند که برخی منتقدان ترسانده‌اند.

مطالعه ای که روز دوشنبه توسط محققان دانشگاه استنفورد، متا و سایر نهادها منتشر شد، نشان داد که زیرمجموعه ای از ۳۵,۰۰۰ نفر که شش هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ از فیس‌بوک و اینستاگرام استراحت کرده بودند، زمان انتخابات به طور چشمگیری سیاست خود را تغییر نداده بودند.

محققان دریافتند که دور ماندن از این دو برنامه شبکه اجتماعی، که هر دو بخشی از شرکت مادر متا هستند، تقریباً هیچ تأثیری – حداقل در کوتاه مدت – بر نحوه دید مردم نسبت به نامزدها، مشارکت آنها در رأی‌گیری و درک آنها از مشروعیت انتخابات نداشت.

اما محققان همچنین دریافتند که دور ماندن از فیس‌بوک، به طور خاص، شمشیری دولبه برای درک جهان است: افرادی که حساب فیس‌بوک خود را غیرفعال کرده بودند، به نظر می‌رسد کمتر احتمال دارد که اطلاعات نادرست درباره انتخابات را باور کنند، اما همچنین کمتر احتمال دارد که درباره اخبار کلی آگاهی داشته باشند.

این تحقیق که در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، بخشی از مطالعه گسترده‌تری است که به دنبال درک نحوه تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر دموکراسی است. پس از سالها تحت فشار قرار گرفتن به خاطر به هم ریختن نحوه اجرای کمپین‌ها و مصرف اطلاعات رأی‌دهندگان، متا با دانشگاهیان مشارکت کرده است تا به آنها دسترسی به داده‌های شرکتی ارائه دهد. استادان دانشگاه کنترل بر روی آنچه گزارش می‌دهند را حفظ می‌کنند. در مطالعه اخیر، نویسندگان گفتند که متا هزینه‌های تحقیق را پرداخت کرده است، اما به پژوهشگران یا نهادهای آنها پرداختی نداشته است.

بیانیه شرکت متا

بیانیه شرکت متا

بیانیه شرکت متا که درباره این نشست نظریه خود را گفته است

متا در بیانیه ای روز دوشنبه گفت: “این یافته ها با انتشارات قبلی در این مطالعه مبنی بر تأثیر کم بر نگرش ها، باورها یا رفتارهای سیاسی اصلی همخوان است.” مجموعه ای از یافته های قبلی که در ژوئیه منتشر شده بود نتیجه گرفته بود که فیس بوک “جداسازی ایدئولوژیکی قابل توجهی” داشت و منابع محافظه کار در اکوسیستم اخبار آن غالب بود.

پژوهشگران دانشگاهی و کاربران رسانه های اجتماعی هر دو مشتاقانه در تلاش برای درک این موضوع هستند که آیا به اصطلاح حباب فیلتر وجود دارد و اگر وجود دارد، اثرات عملی آن چیست. رسانه های اجتماعی به طور مکرر به خاطر “خراب کردن گفتمان سیاسی”، انتشار دروغ ها و بدتر کردن قطبی شدن متهم شده اند و تحقیقات در چنین مسائلی نسبتاً جوان است.

یکی از نویسندگان مشترک مطالعه اخیر، متیو گنتزکو، اقتصاددان استنفورد، گفت که یکی از یافته های مطالعه این بود که فیس بوک و اینستاگرام به نظر چندان تأثیری بر قطبی شدن و تفرقه نداشتند.

“اگر نگران این موارد هستیم، تلاش برای کنترل آنچه مردم در رسانه های اجتماعی می بینند و اینکه آیا در رسانه های اجتماعی هستند یا خیر ممکن است مهم ترین اهرم نباشد،” او در مصاحبه ای گفت.

در مسائلی مانند مهاجرت، الزام استفاده از ماسک و پلیس، افرادی که از فیس بوک و اینستاگرام خارج شدند، همچنان قطبی شده باقی ماندند.

برای اطلاع از اخبار روز رسانه و مدیا در سئوتک همراه باشید.

اشتراک گذاری