وزارت دادگستری و گوگل در دادگاهی که ادعا میکند فناوری تبلیغاتی آنلاین گوگل یک انحصار غیرقانونی است، استدلالهای پایانی خود را ارائه کردند.
آلکساندریا، ویرجینیا (AP) گوگل که در حال حاضر با احتمال جدایی این شرکت به دلیل موتور جستجوی همهجا حاضرش مواجه است، در حال تلاش برای دفاع از خود در برابر حمله دیگری از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده است که ادعای رفتار انحصارطلبانه این بار در زمینه فناوری تبلیغات آنلاین را مطرح کرده است.
وزارت دادگستری و گوگل روز دوشنبه در این دادگاه که ادعا میکند فناوری تبلیغاتی گوگل یک انحصار غیرقانونی است، استدلالهای پایانی خود را ارائه کردند.
قاضی منطقهای ایالات متحده، لئونی برینکما در آلکساندریا، ویرجینیا، به این پرونده رسیدگی خواهد کرد و انتظار میرود که تا پایان سال حکمی کتبی صادر کند. اگر برینکما نتیجه بگیرد که گوگل در رفتارهای غیرقانونی و انحصارطلبانه مشارکت داشته است، جلسات بیشتری برای بررسی راهحلهای مناسب برگزار خواهد کرد.
وزارت دادگستری به همراه یک ائتلاف از ایالتها، قبلاً اعلام کرده است که معتقد است گوگل باید مجبور شود بخشهایی از کسبوکار فناوری تبلیغاتی خود را که سالانه دهها میلیارد دلار درآمد دارد، بفروشد.
پس از حدود یک ماه شهادت در دادگاه اوایل امسال، استدلالهای این پرونده همچنان مشابه است.
در طول سه ساعت استدلال روز دوشنبه، برینکما که گاهی اوقات در طول استدلالهای قانونی نظر خود را بیان میکند، نشانهای از اینکه چگونه ممکن است رأی دهد، نشان نداد. اما او در عوض، درباره کاربرد یک پرونده کلیدی ضد انحصار که گوگل در دفاع از خود به آن استناد کرده، سوالاتی مطرح کرد.
ادعای وزارت دادگستری نسبت به تبلیغات گوگل
وزارت دادگستری ادعا میکند که گوگل یک انحصار در “تبلیغات نمایشی وب باز” ایجاد و حفظ کرده است، بهطور خاص تبلیغات مستطیلی که در بالای صفحه و سمت راست آن هنگام مرور وبسایتها ظاهر میشود.
گوگل در تمامی جنبههای بازار تسلط دارد. فناوریای به نام DoubleClick به طور فراگیری توسط سایتهای خبری و ناشران آنلاین دیگر استفاده میشود، در حالی که گوگل ادز مجموعهای از تبلیغکنندگان بزرگ و کوچک را که به دنبال قرار دادن تبلیغات خود در وبسایتهای مناسب هستند، نگهداری میکند.
در بین این دو، محصول دیگری از گوگل به نام AdExchange وجود دارد که مزایدههای تقریباً آنی را بین تبلیغکنندگان و ناشران انجام میدهد.
در اسناد دادگاه، وکلای وزارت دادگستری میگویند که گوگل “بیشتر نگران تصاحب و حفظ سهگانه انحصارهای خود است تا خدمت به مشتریان ناشر و تبلیغکننده خود یا پیروزی در مبانی”.
به گفته دولت، به همین دلیل، تأمینکنندگان محتوا و سازمانهای خبری هرگز نتوانستهاند درآمد آنلاین مورد نیاز خود را به دلیل هزینههای زیاد گوگل برای واسطهگری بین تبلیغکنندگان و ناشران به دست آورند.
گوگل ادعا میکند که پرونده دولت بهطور نادرستی بر یک نیشگاه باریک از تبلیغات آنلاین تمرکز کرده است. اگر به تبلیغات آنلاین به طور وسیعتر نگاه کنیم تا شامل رسانههای اجتماعی، خدمات تلویزیون استریم و تبلیغات مبتنی بر اپلیکیشن شود، گوگل میگوید که تنها ۱۰٪ از بازار را کنترل میکند، سهمی که به تدریج کاهش مییابد زیرا با رقابتهای فزاینده و متنوعتری مواجه است.
گوگل در اسناد دادگاه ادعا میکند که شکایت دولت “به شکایات مداوم چند رقیب گوگل و چند ناشر بزرگ محدود میشود”.
گوگل همچنین میگوید که میلیاردها دلار در فناوریای سرمایهگذاری کرده که مطابقت کارآمد تبلیغکنندگان با مصرفکنندگان علاقهمند را تسهیل میکند و نباید مجبور شود فناوری و موفقیت خود را با رقبای خود به اشتراک بگذارد.
“مجبور کردن یک شرکت به انجام کارهای مهندسی بیشتر برای دسترسی به فناوری و مشتریان خود توسط تمام رقبا در شرایط دلخواه آنها هرگز توسط قوانین ضد انحصار ایالات متحده الزام نشده است”، این شرکت نوشت.
برینکما در طول استدلالهای روز دوشنبه همچنین خواستار شفافیت درباره سهم بازار گوگل شد، عددی که دو طرف در مورد آن اختلاف نظر دارند، بسته به اینکه بازار چگونه تعریف شود.
تاریخنگاری، دادگاهها تمایل زیادی به اعلام انحصار غیرقانونی در بازارهایی که یک شرکت کمتر از ۷۰٪ سهم بازار دارد، نداشتهاند. گوگل میگوید که وقتی تبلیغات نمایشی آنلاین به عنوان یک کل مورد بررسی قرار گیرد، تنها ۱۰٪ سهم بازار دارد و این سهم در حال کاهش است.
با این حال، وزارت دادگستری ادعا میکند که وقتی بر تبلیغات نمایشی وب باز تمرکز میشود، گوگل ۹۱٪ از بازار سرورهای تبلیغاتی ناشران و ۸۷٪ از بازار شبکههای تبلیغاتی تبلیغکنندگان را کنترل میکند.
گوگل میگوید که بازار “تبلیغات نمایشی وب باز” بهطور غیرمنصفانهای توسط وزارت دادگستری طراحی شده است تا گوگل را بد نشان دهد و هیچکس در صنعت این دسته از تبلیغات را بدون در نظر گرفتن توانایی تبلیغکنندگان برای تغییر به سایر انواع تبلیغات، مانند برنامههای موبایلی، بررسی نمیکند.
وزارت دادگستری همچنین ادعا میکند که عموم مردم از نرخهای بالای هزینهای که گوگل برای تسهیل خریدهای تبلیغاتی اخذ میکند، آسیب میبینند و میگوید که این شرکت ۳۶ سنت از هر دلار را هنگام تسهیل معامله از ابتدا تا انتها دریافت میکند.
گوگل میگوید که “نرخ برداشت” (take rate) آن به ۳۱٪ کاهش یافته و همچنان در حال کاهش است و ادعا میکند که این نرخ کمتر از رقبای آن است.
کارن دان، وکیل گوگل، روز دوشنبه گفت: “زمانی که شما یک سیستم یکپارچه دارید، یکی از مزایا، قیمتهای پایینتر است.”
پرونده ویرجینیا از دعوای جاری علیه گوگل در ناحیه کلمبیا درباره موتور جستجوی نامگذاری شده به نام این شرکت جدا است. در آن پرونده، قاضی تعیین کرده است که این موضوع یک انحصار غیرقانونی است اما هنوز تصمیم نگرفته که چه جبرانی باید اعمال شود.
وزارت دادگستری هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد گوگل را مجبور کند تا مرورگر وب کروم خود را به فروش برساند و همچنین مجازاتهای دیگری نیز در نظر دارد. گوگل گفته است که درخواست وزارت، بیش از حد و خارج از چارچوب نظارت مشروع است.
در استدلالهای روز دوشنبه، آران تیتلبام، وکیل وزارت دادگستری، به پرونده موتور جستجو اشاره کرد و ایمیلی از یک مدیر گوگل به نام دیوید روزنبلات را مطرح کرد که در ایمیلی در سال ۲۰۰۹ گفته بود هدف گوگل این است که “در تبلیغات نمایشی همان کاری را کند که گوگل در جستجو انجام داد”، که تیتلبام گفت نشاندهنده نیت شرکت برای دستیابی به تسلط بازار است.
تیتلبام گفت: “گوگل بهطور تصادفی به سهگانه انحصارهای خود نرسیده است.”
حق نشر ۲۰۲۴، آسوشیتدپرس. تمامی حقوق محفوظ است. این محتوا ممکن است منتشر، پخش، بازنویسی یا توزیع نشود.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فضای اینترنت با ما در سئوتک همراه باشید.
اولین دیدگاه را شما بنویسید