شبکه های تلفن همراه در آغوش هوش مصنوعی

شبکه های تلفن همراه در آغوش هوش مصنوعی

گوشی های تلفن همراه ما هوشمندتر شده اند، اما چه در مورد شبکه های مخابراتی که بر آنها کار می کنند؟

هفته گذشته، اپل به عنوان آخرین شرکت تلفن همراه، اعلام کرد که به سیستم عامل گوشی های خود هوش مصنوعی (AI) اضافه خواهد کرد.

این فناوری که با نام “اطلاعات اپل” شناخته می شود و همچنین قرار است در چت بات سیری نیز ادغام شود، به دنبال آن است که استفاده از گوشی ها را آسان تر و سریع تر کند. و سیری را به یک دستیار شخصی قدرتمندتر تبدیل کند.

این امر پس از معرفی هوش مصنوعی گلکسی سامسونگ و جمینی گوگل برای گوشی های پیکسل آن ها اتفاق می افتد.

افزایش استفاده از هوش مصنوعی به این معنی است که گوشی ها محاسبات بیشتری را انجام خواهند داد و در نتیجه حجم زیادی داده تولید و مصرف خواهند کرد. این موضوع فشار بیشتری بر شبکه های تلفن همراه مانند O2، EE، ووداکفون و سه در بریتانیا وارد خواهد کرد.

برای کمک به آن ها، شرکت های مخابراتی مانند این ها نیز به طور فزاینده ای از هوش مصنوعی استفاده می کنند، به گفته ایان فاگ، مدیر نوآوری شبکه در مشاوره تحقیقاتی CCS Insight.

“اپراتورهای شبکه از هوش مصنوعی برای مدیریت پویای فرکانس های رادیویی استفاده می کنند تا سطح بهینه ای از خدمات را ارائه دهند. و برای مدیریت برج های سلولی، به عنوان مثال، به طوری که در زمان های کاهش تقاضا از انرژی کمتری استفاده کنند.”

استفاده گسترده از هوش مصنوعی برای مدیریت شبکه های تلفن همراه در سراسر جهان رواج دارد. در کره جنوبی، KT اکنون قادر به محلی سازی و رفع خرابی ها در عرض یک دقیقه است، به لطف نظارت شبکه با قابلیت هوش مصنوعی، به گفته الکس سینکلر، مدیر ارشد فناوری GSMA، نهاد نمایندگی اپراتورهای موبایل جهان.

در همین حال، AT&T در ایالات متحده از الگوریتم های هوش مصنوعی پیش بینی کننده که بر اساس میلیاردها هشدار قبلی شبکه آموزش دیده اند، برای هشدار به هنگام بروز مشکلات استفاده می کند.

اپراتورهای دیگر مانند Vodafone از دوقلوهای دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی – نسخه‌های دیجیتال مجازی تجهیزات واقعی مانند دکل‌ها و آنتن‌ها – استفاده می‌کنند تا به طور مداوم عملکرد شبکه‌های خود را پایش کنند.

همچنین از هوش مصنوعی برای مدیریت نحوه استفاده از انرژی مراکز داده‌های بسیار بزرگ جهت خنک نگه داشتن سرورها و بهینه‌سازی ظرفیت ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

انفجار داده‌ها ناشی از استفاده افزایش یافته از هوش مصنوعی یک دلیل دیگر برای اینکه شرکت‌های مخابراتی در سراسر جهان همچنان به سرمایه‌گذاری در شبکه‌های موبایل ۵G مستقل ادامه می‌دهند. این شبکه‌ها از زیرساخت‌های ۵G جدید و اختصاصی استفاده می‌کنند، به جای اینکه به طور جزئی به ارتقای سیستم ۴G قدیمی و کم‌کارآمدتر متکی باشند.

۵G مستقل سرعت و ظرفیت بسیار بالاتری را ارائه می‌دهد. اما برخی کارشناسان معتقدند که حتی این تکنولوژی پیشرفته‌تر هم برای مقابله با نیازهای عصر هوش مصنوعی کافی نخواهد بود.

در کنگره جهانی موبایل امسال در بارسلونا، برخی کارشناسان استدلال کردند که هوش مصنوعی تا زمان استقرار ۶G از سال ۲۰۲۸ نمی‌تواند به پتانسیل کامل خود دست یابد.

در حالی که مشتریان موبایل فقط زمانی متوجه شبکه می‌شوند که مشکلی پیش می‌آید، آنها بسیار بیشتر از کیفیت پایین خدمات مشتری آگاه هستند، و این می‌تواند به خسارت شدید به شهرت برند منجر شود.

بنابراین، این صنعت امیدوار است که هوش مصنوعی بتواند به طور رادیکال نحوه تعامل و خدمت‌رسانی به مشتریان را بهبود بخشد.

برای مثال، ائتلاف جهانی هوش مصنوعی مخابرات – یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک متشکل از Deutsche Telekom، e&، Singtel، Softbank و SK Telecom با ۱.۳ میلیارد مشتری در ۵۰ کشور – قصد دارد یک چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه دهد که مخصوصا برای بخش مخابرات و نوع سوالات مشتریان طراحی شده است.

این چت بات آموزش‌دیده می‌تواند اکثر درخواست‌های اولیه مشتریان را پاسخ دهد، تا کارکنان مرکز تماس بتوانند بر موارد پیچیده‌تر تمرکز کنند، همانطور که بنیان‌گذاران این ائتلاف امیدوارند.

در همین حال، Vodafone با سرویس Azure OpenAI مایکروسافت همکاری کرده است تا خدمات مشتری خود را بهبود بخشد، به رهبری دستیار دیجیتال Tobi خود که با بیش از ۴۰ میلیون مشتری در ۱۳ کشور و ۱۵ زبان تعامل دارد.

هر چه Tobi بتواند بدون نیاز به مداخله انسان درخواست‌های مشتریان را پاسخ دهد، احتمالا شکایات کمتری خواهد شد که این امر به سود سودآوری و شهرت شرکت است.

“ما هوش مصنوعی را عمدتا به عنوان یک ‘دستیار مجازی’ برای انسان‌ها می‌بینیم،” گفته اسکات پتی، مدیر ارشد فناوری Vodafone. “ما قبلا می‌بینیم که هوش مصنوعی زمان کارکنان Vodafone را از کارهای دستی تکراری آزاد می‌کند و به آنها امکان می‌دهد تا بر فعالیت‌های خلاقانه‌تری که به نفع مشتریان و محیط زیست است تمرکز کنند.”

همچنین هوش مصنوعی به کارشناسان مشتری امکان می‌دهد که بر موارد پیچیده‌تر کار کنند، او استدلال می‌کند. Vodafone همچنین می‌گوید که Azure OpenAI به مشتریان کمک می‌کند تا آنچه را که می‌خواهند بر روی وب سایت‌های آن به راحتی پیدا کنند، با شواهد اولیه نشان‌دهنده دو برابر شدن تعداد سفرهای آنلاین موفق مشتریان و کاهش ۱۰ درصدی تماس‌های پیگیری.

درحالی که بسیاری از تحلیلگران نگران هستند که هوش مصنوعی منجر به از دست رفتن میلیون ها شغل در صنعت مخابرات شود، چراکه وظایف ساده به صورت خودکار توسط نرم افزار انجام می‌شوند، آقای سینکلر از سازمان GSMA معتقد است که این موضوع می‌تواند تقویت کننده باشد، به ویژه برای کشورهای با درآمد پایین.

او می‌گوید: “هوش مصنوعی به بازارهای نوظهور ابزار تخصصی می‌دهد تا به آنها کمک کند تا عقب ماندگی خود را جبران کنند. ما موافق هستیم که تلاش کنیم هوش مصنوعی را دموکراتیک کنیم تا فقط ثروتمندان قادر به استفاده از آن نباشند.”

او معتقد است که برخی از نگرانی های بیش از حد در مورد هوش مصنوعی اغراق آمیز بوده است و به همین دلیل لحن امیدوارانه‌تری دارد.

این دیدگاه توسط آقای ایان فاگ از شرکت CCS Insight نیز به اشتراک گذاشته شده است: “هوش مصنوعی سال هاست که برای موارد خاصی در صنعت مخابرات استفاده می‌شود. اما حالا در بسیاری از حوزه‌ها مانند شبکه، دستگاه ها و نرم افزارها به کار گرفته می‌شود، به گونه ای که هر ابزاری که ما استفاده می‌کنیم می‌تواند بسیار بهتر شود.”

“هوش مصنوعی می‌تواند شبکه ها را سبزتر و جهان را کارآمدتر کند.”

برای کسب اطلاعات و اخبار هوش مصنوعی با ما در سئوتک همراه باشید.

اشتراک گذاری