تولیدکنندگان ربات چینی به دنبال تسلا برای ارائه کارگران انسان نما

تولیدکنندگان ربات چینی به دنبال تسلا برای ارائه کارگران انسان نما

در هفته گذشته بیش از ۳۰ شرکت چینی در پکن از مدل های خود رونمایی کردند. چین به تولید انبوه ربات های انسان نما تا سال ۲۰۲۵ فراخوان داده است. تسلا قصد دارد ۱۰۰۰ ربات اوپتیموس را در کارخانه های خود در سال آینده مستقر کند.

پکن، ۲۳ آگوست چین بازار خودروهای برقی را در اختیار دارد. اکنون در مسابقه ساخت انسان نماهای برقی که قرار است جای کارگران انسانی در خط تولید خودروهای برقی را بگیرند، در پی دنبال کردن تسلا است.

در کنفرانس جهانی ربات این هفته در پکن، بیش از دو دوجین شرکت چینی ربات های انسان نما طراحی شده برای کار در کارخانه ها و انبارها را به نمایش گذاشتند، و حتی بیشتر قطعات دقیق ساخت چین را که برای ساخت آنها مورد نیاز است، نمایش دادند.

تلاش چین در صنعت نوظهور ربات های انسان نما از فرمول موفقیت حرکت اولیه خود در زمینه خودروهای برقی بیش از یک دهه پیش تبعیت می کند: حمایت دولت، رقابت شدید قیمتی از سوی ورود گسترده بازیگران جدید و زنجیره عرضه عمیق.

“صنعت ربات های انسان نمای چین مزایای آشکاری در زمینه یکپارچگی زنجیره تأمین (و) قابلیت های تولید انبوه نشان می دهد،” گفت آرژن راو، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی LeadLeo مستقر در چین.

این تلاش ربات سازی توسط سیاست رئیس جمهور شی جین پینگ در توسعه “نیروهای مولد جدید” در فناوری پشتیبانی می شود، نکته ای که در بروشورهای رویداد این هفته نیز تأکید شده است.

شهر پکن در ژانویه یک صندوق ۱.۴ میلیارد دلاری دولتی برای ربات ها راه اندازی کرد، در حالی که شانگهای در ژوئیه برنامه ای برای راه اندازی صندوق ۱.۴ میلیارد دلاری صنعت ربات های انسان نما اعلام کرد.

ربات هایی که این هفته به نمایش درآمدند، از برخی از همان تأمین کنندگان داخلی که موج خودروهای برقی را به راه انداختند، از جمله تولیدکنندگان باتری و سنسور، بهره برده اند.

گلدمن ساکس در ژانویه پیش بینی کرد که بازار جهانی ساالنه ربات های انسان نما تا سال ۲۰۳۵ به ۳۸ میلیارد دالر برسد، با حدود ۱.۴ میلیون دستگاه برای کاربردهای مصرف کننده و صنعتی. این شرکت تخمین زد که هزینه مواد برای ساخت آنها در سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۵۰,۰۰۰ دالر برای هر دستگاه رسیده است، بدون احتساب هزینه های تحقیق و توسعه.

“فضای زیادی برای کاهش هزینه وجود دارد،” گفت هو دبو، مدیر عامل شرکت ربات شناسی کپلر اکسپلوریشن شانگهای، که سال گذشته با الهام از ربات انسان نمای تسلا اوپتیموس تأسیس شده است.

چین در زمینه تکرار سریع و تولید تخصص دارد

شرکت او در حال کار بر روی نسخه پنجم یک ربات کارگر برای آزمایش در کارخانه ها است. او انتظار دارد قیمت فروش آن کمتر از ۳۰,۰۰۰ دالر باشد.

ظهور ‘اثر کاتفیش’ در ربات ها

وقتی تسلا در سال ۲۰۱۹ کارخانه خود را در شانگهای افتتاح کرد، مقامات چینی گفتند که انتظار دارند پیشگام خودروهای برقی این “اثر کاتفیش” را بر صنعت چین داشته باشد: معرفی یک رقیب بزرگ که باعث شود رقبای چینی سریعتر شنا کنند.

ربات اوپتیموس تسلا نیز چنین اثری داشته است، به گفته آقای هو

شرکت آمریکایی خودروسازی تسلا ابتدا در سال ۲۰۲۱ از اوپتیموس رونمایی کرد، که مدیرعامل آن ایلان ماسک آن را ممکن است “از نظر اهمیت بیش از کسب و کار خودرو در طول زمان” دانست.

شرکت ماسک برای اوپتیموس از رویکرد هوش مصنوعی الگوبرداری شده از نرم افزار “رانندگی تمام خودکار” خودروهای برقی خود استفاده می کند. رقبای چینی و تحلیلگران می گویند تسلا در زمینه هوش مصنوعی پیشتاز است، اما چین توانایی کاهش قیمت تولید را دارد.

تسلا اوپتیموس را شبیه یک مانکن، در یک جعبه پلکسی گلاس در کنار یک سایبرتراک در نمایشگاهی در کنار کنفرانس در پکن این هفته به نمایش گذاشت.

اوپتیموس توسط بسیاری از ربات های انسان نما چینی که در حال تکان دادن، راه رفتن یا حتی بالا انداختن شانه ها بودند، کنار گذاشته شد، اما همچنان یکی از محبوب ترین غرفه ها بود و مملو از افرادی بود که عکس می گرفتند.

“سال آینده بیش از ۱۰۰۰ هم‌میهن من در کارخانه خواهند بود،” عالمتی کنار اوپتیموس نصب شده بود.

تسلا در بیانیه ای تکرار کرد که انتظار دارد فراتر از نمونه اولیه، در سال آینده به تولید اندک اوپتیموس شروع کند.

ربات ها در خط تولید

شرکت ربات UBTECH (9880.HK) در هنگ کنگ نیز در حال آزمایش ربات های خود در کارخانه های خودرو است. آنها ابتدا با گیلی (۰۱۷۵.HK) شروع کردند و در روز پنجشنبه توافقی را برای آزمایش آنها در یک کارخانه آئودی در چین اعلام کردند.

“هدف ما تا سال آینده شروع تولید انبوه است،” گفت سوتیریوس استاسینوپولوس، مدیر پروژه UBTECH.

این به معنای حضور تا ۱۰۰۰ ربات در کارخانه ها خواهد بود. “این اولین مرحله به سوی استقرار گسترده است.”

UBTECH از تراشه های انویدیا (NVDA) در ربات های خود استفاده می کند اما بیش از ۹۰% اجزا از چین هستند.

نسل کنونی ربات های تولیدی – بازوهای عظیمی که قادر به جوشکاری و سایر وظایف هستند – عمدتاً توسط شرکت های خارج از چین، از جمله فانوک ژاپن (۶۹۵۴.T)، گروه مهندسی سوئیس ABB و Kuka آلمان، متعلق به تولیدکننده لوازم خانگی چینی میده (۰۰۰۳۳۳.SZ) هدایت شده است.

چین در زمینه نصب ربات های تولیدی در کارخانه ها پیشرو جهان است، بیش از سه برابر آمریکای شمالی، طبق آمار فدراسیون بین المللی ربات ها.

شین گوبین، معاون وزیر صنعت و فناوری اطالعات چین، در افتتاحیه رویداد پکن گفت که وزارتخانه او به رهنمودهای شی جین پینگ عمل کرده و چین را به “نیرویی مهم در صنعت جهانی ربات ها” تبدیل کرده است.

کشور در نوامبر گذشته به تولید انبوه ربات های انسان نما تا سال ۲۰۲۵ فراخوان داد، اما این در مقیاس کوچکتری از آنچه برای تحول تولید خودروهای برقی مورد نیاز است، آغاز خواهد شد.

نظریه یک محقق رباتیک : “به نظر من احتمالا حداقل ۲۰ تا ۳۰ سال طول خواهد کشید تا ربات های انسان نما بتوانند به کاربرد تجاری گسترده دست پیدا کنند،” گفت آرژن راو از موسسه تحقیقاتی LeadLeo.

اشتراک گذاری