نگاهی به مفهوم IDS نیسان

نگاهی به مفهوم IDS نیسان

نگاهی به مفهوم IDS نیسان: چشم‌انداز نیسان برای آینده خودروهای برقی و رانندگی خودران

یوکوهاما، ژاپن – امروز در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۵، شرکت نیسان خودروی مفهومی را معرفی کرد که نمایانگر دیدگاه نیسان درباره آینده رانندگی خودران و خودروهای برقی بدون آلایندگی است: نیسان IDS.

کارلوس غصن، رئیس و مدیرعامل نیسان در این نمایشگاه گفت: “فناوری‌های آینده نیسان، رابطه بین خودرو و راننده و همچنین تحرک آینده را متحول خواهد کرد.”

پس از رهبری در توسعه و گسترش فناوری‌های خودروهای برقی، نیسان بار دیگر در صدر فناوری‌های خودرویی قرار دارد. با ادغام فناوری‌های پیشرفته کنترل خودرو و ایمنی با هوش مصنوعی (AI) پیشرفته، نیسان یکی از پیشروان توسعه کاربردهای عملی فناوری رانندگی خودران است.

غصن در آگوست ۲۰۱۳ اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۰، نیسان برنامه دارد فناوری‌های نوآورانه رانندگی خودران را بر روی چندین خودرو نصب کند. پیشرفت به خوبی در مسیر دستیابی به این هدف قرار دارد.

رانندگی هوشمند نیسان، مفهوم فناوری رانندگی خودران نیسان است و نمایانگر آن چیزی است که نیسان معتقد است خودروهای نسل آینده باید باشند. غصن ادامه داد: “رانندگی هوشمند نیسان، توانایی راننده را برای دیدن، فکر کردن و واکنش نشان دادن بهبود می‌بخشد. این فناوری خطاهای انسانی را جبران می‌کند، که بیش از ۹۰ درصد از تصادفات خودرو ناشی از آن است. در نتیجه، زمان سپری شده در پشت فرمان ایمن‌تر، پاک‌تر، کارآمدتر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.”

انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲X، فناوری رانندگی هوشمند نیسان بر روی خودروها در شهرهای مختلف جهان به کار گرفته شود.

تجربه نیسان IDS

برخی آینده رانندگی خودران را به زندگی در دنیایی از نوارهای نقاله تشبیه کرده‌اند که تنها افراد را از نقطه A به B منتقل می‌کند، اما مفهوم نیسان IDS وعده‌ای کاملاً متفاوت برای فردا می‌دهد. حتی زمانی که راننده حالت رانندگی خودران را انتخاب کند و کنترل را به خودرو بسپارد، عملکرد خودرو – از شتاب‌گیری تا ترمز و چرخش – سبک و ترجیحات راننده را تقلید می‌کند.

در حالت رانندگی دستی، راننده کنترل را در دست دارد. شتاب‌گیری خطی و چرخش، خالص و هیجان‌انگیز است. با این حال، در پس‌زمینه، مفهوم نیسان IDS به ارائه کمک ادامه می‌دهد. حسگرها به‌طور مداوم شرایط را زیر نظر دارند و حتی در زمان کنترل راننده، کمک در دسترس است. در صورت بروز خطر قریب‌الوقوع، مفهوم نیسان IDS به راننده در انجام اقداماتی برای جلوگیری از حادثه کمک خواهد کرد.

علاوه بر یادگیری، هوش مصنوعی مفهوم نیسان IDS مانند یک شریک attentive با راننده ارتباط برقرار می‌کند. از اطلاعات مربوط به شرایط ترافیک و برنامه راننده تا علایق شخصی، هوش مصنوعی مفهوم نیسان IDS آنچه را که برای ایجاد تجربه‌ای راحت، لذت‌بخش و ایمن نیاز است، فراهم می‌کند.

طراحی – با هم سفر می‌کنیم

میتسونواری موری‌تا، مدیر طراحی می‌گوید: “یک نکته کلیدی در پشت مفهوم نیسان IDS، ارتباط است. برای اینکه رانندگی خودران به واقعیت تبدیل شود، به عنوان یک جامعه باید نه تنها به ارتباط بین خودرو و راننده بلکه به ارتباط بین خودروها و مردم نیز توجه کنیم. طراحی مفهوم نیسان IDS نمایانگر دیدگاه نیسان درباره رانندگی خودران است که در عبارت ‘با هم سفر می‌کنیم’ تجلی یافته است.”

دو طراحی داخلی دو روش مختلف را برای لذت بردن راننده از تجربه فراهم می‌کند. “مفهوم نیسان IDS دارای طراحی‌های داخلی متفاوتی است که بسته به انتخاب راننده برای رانندگی خودران یا دستی، متفاوت است. این موضوع چیزی است که ما آن را کاملاً ضروری می‌دانستیم تا ایده خودران بودن را بیان کنیم.”

با وجود اینکه این خودرو یک هاچبک است، فاصله محوری طولانی مفهوم نیسان IDS فضای نشیمن راحتی برای چهار بزرگسال فراهم می‌کند. اما کابین زمانی که راننده حالت رانندگی خودران را انتخاب می‌کند، حتی بیشتر جادار می‌شود. در این حالت، فرمان به مرکز پنل ابزارها عقب‌نشینی می‌کند و یک صفحه نمایش بزرگ و تخت بیرون می‌آید. عملیات مختلف مرتبط با رانندگی توسط هوش مصنوعی، صدا و حرکات راننده انجام می‌شود. طراحی داخلی، که از مواد طبیعی مانند چرم مشبک ساخته شده، با نور ملایمی روشن می‌شود. تمام چهار صندلی کمی به سمت داخل می‌چرخند که گفت‌وگو را آسان‌تر می‌کند و حس راحتی مانند نشستن در یک اتاق نشیمن را به ارمغان می‌آورد.

زمانی که راننده حالت رانندگی دستی را انتخاب کند، فضای جادار داخلی برای کنترل راننده تغییر می‌کند. تمام صندلی‌ها به سمت جلو هستند. فرمان، که از طراحی زین برای سوارکاری الهام گرفته، به همراه ابزارهای رانندگی و نمایشگر هدلایت که مسیر و سایر اطلاعات رانندگی را نشان می‌دهد، ظاهر می‌شود. نور داخلی به رنگ آبی تغییر می‌کند که توانایی تمرکز را تحریک می‌کند. استفاده نیسان از ستون‌های A با ساختار توخالی به بهبود دید کمک می‌کند و نقاط کور را کاهش می‌دهد و همچنین احساس فضای باز را افزایش می‌دهد.

غصن در این نمایشگاه گفت: “در هر موقعیتی، هدف دادن انتخاب‌های بیشتر و کنترل بیشتر به راننده است. و راننده همچنان مرکز توجه تلاش‌های توسعه فناوری ما خواهد بود.”

تبدیل به حالت رانندگی دستی به آسانی از طریق یک سوئیچ بین صندلی‌های جلو به نام فرمانده PD انجام می‌شود. این تنها کنترلی است که راننده می‌تواند به‌صورت فیزیکی در زمان رانندگی خودران انجام دهد: زمانی که راننده آماده است کنترل را به دست بگیرد، یک اقدام فیزیکی باید تغییر را آغاز کند.

طراحی خارجی – ارتباطی که اعتماد و هماهنگی ایجاد می‌کند

برای اینکه رانندگی خودران به‌طور گسترده‌ای پذیرفته شود، مردم باید به‌طور کامل به این فناوری اعتماد کنند. از طریق قابلیت‌های ارتباطی نوآورانه‌اش، مفهوم نیسان IDS اعتماد و حس هماهنگی را برای کسانی که خارج از خودرو هستند، ترویج می‌دهد. انواع چراغ‌ها و نمایشگرهای خارجی به عابران پیاده و دیگران آگاهی خودرو از محیطش را منتقل کرده و نیت‌های آن را نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال، خط بدنه جانبی خودرو در واقع یک LED است که نیسان آن را نشانگر نیت می‌نامد. زمانی که عابران یا دوچرخه‌سواران نزدیک هستند، این نوار به رنگ سفید درخشیده و نشان می‌دهد که خودرو از آن‌ها آگاه است. نمایشگر الکترونیکی دیگری که به سمت بیرون از پنل ابزار قرار دارد، می‌تواند پیام‌هایی مانند “بعد از شما” را به عابران ارسال کند. این سیستم ارتباطی طبیعی و هماهنگ، نویدبخش آینده‌ای جدید با خودروها است.

عملکرد آیرودینامیکی پیشرفته برای افزایش دامنه حرکتی

میتسونواری موری‌تا، مدیر طراحی می‌گوید: “تا زمانی که فناوری رانندگی هوشمند نیسان در خودروهای تولیدی موجود باشد، خودروهای برقی قابلیت طی مسافت‌های طولانی را با یک بار شارژ خواهند داشت. رسیدن به این نقطه قطعاً نیازمند پیشرفت بیشتر در باتری‌ها است، اما عملکرد آیرودینامیکی نیز بسیار مهم است. ما پیشرفته‌ترین فناوری آیرودینامیکی خود را در طراحی مفهوم نیسان IDS به کار بردیم.”

ارتفاع بدنه کامل از فیبر کربن به ۱،۳۸۰ میلی‌متر محدود شده که به‌طور قابل توجهی کشش آیرودینامیکی (Cd) را کاهش می‌دهد. قرار دادن لاستیک‌ها نزدیک به گوشه‌های بدنه، فضای داخلی را به حداکثر می‌رساند و طراحی کابین دورانی را امکان‌پذیر می‌کند. نیسان چرخ‌های بزرگ‌قطر را برای عملکرد بالا و اسپرتی انتخاب کرده، اما لاستیک‌های بسیار نازک ۱۷۵ سایز را برای کاهش مقاومت هوا و غلتش به کار می‌برد. چرخ‌ها دارای طراحی لایه‌دار هستند که شبیه به تیغه‌های نازک است که جریانات هوای کوچکی را بر روی سطح چرخ ایجاد می‌کند. این طراحی به جریان هوای نرم کمک می‌کند.

الگوی یخچالی بر روی جلوپنجره مفهوم نیسان IDS نماد طراحی خالص و تمیز است – که برای یک خودرو برقی مناسب است. الگوی جلوپنجره به شکل یک توده یخ است و به‌نظر شفاف می‌رسد. رنگ بدنه نقره‌ای ساتن آبی خودرو، احساس فضای راحت و ایمن را افزایش می‌دهد.

فناوری پیشرفته خودروهای برقی برای رانندگی در مسافت‌های طولانی

در جلسه سالانه سهامداران نیسان در ژوئن، هایدوکی ساکاموتو، معاون اجرایی گفت: “استراتژی ما برای صفر آلایندگی بر اساس خودروهای برقی است. ما در حال پیگیری فناوری‌های بهبود یافته سیستم‌های الکتریکی مانند موتور، باتری و اینورترها هستیم که به ما امکان می‌دهد خودروهای برقی را به‌صورت انبوه تولید و به بازار عرضه کنیم که راحتی آنها برابر یا بهتر از خودروهای بنزینی باشد.”

مفهوم نیسان IDS به یک باتری با ظرفیت بالا ۶۰ کیلووات ساعت مجهز است و به لطف آیرودینامیک برجسته، ارتفاع کم، فرم روان و وزن کاهش‌یافته به دلیل بدنه کامل فیبر کربن، این خودرو برای نیاز به رانندگی در مسافت‌های طولانی طراحی شده است. سایر فناوری‌ها در مفهوم نیسان IDS شامل پارک خودران است که از طریق گوشی هوشمند یا تبلت قابل کنترل است و همچنین فناوری‌های شارژ بی‌سیم. از طریق این فناوری‌ها، راننده می‌تواند پارک کردن و شارژ را به خودرو بسپارد.

اهداف نیسان – صفر تلفات جاده‌ای و صفر آلایندگی

برای اینکه جامعه مبتنی بر خودرو ما پایدار باشد، باید مسائل پیچیده‌ای از تأمین انرژی پایدار تا تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا و ایمنی ترافیک حل و فصل شود. نیسان صفر تلفات و صفر آلایندگی را به‌عنوان اهداف آرمانی در مأموریت خود برای کمک به ایجاد یک جامعه پایدار مبتنی بر خودرو تعیین کرده است.

بیش از ۹۰ درصد از تصادفات رانندگی ناشی از خطای انسانی است. سیستم گسترده حسگرها و هوش مصنوعی مفهوم نیسان IDS به‌گونه‌ای طراحی شده که عملکرد ایمنی بهتری را نسبت به یک راننده انسانی ارائه دهد. این فناوری ما را به هدف صفر تلفات جاده‌ای نزدیک‌تر می‌کند.

خودروهای برقی هیچ آلاینده CO2 تولید نمی‌کنند و باتری‌های آنها می‌توانند انرژی را از منابع تجدیدپذیر ذخیره کرده و به برق برای خانه‌ها و ساختمان‌ها تبدیل کنند. با افزایش تعداد خودروهای برقی، کل جوامع می‌توانند از قدرت آنها به‌عنوان بخشی از یک طرح انرژی پایدار بهره‌برداری کنند. در این شرایط، با نقش محوری خودروهای برقی در تأمین انرژی، ما به یک جامعه بدون آلایندگی نزدیک‌تر خواهیم شد.

نیسان بر این باور است که مفهوم نیسان IDS به یک نوآوری پیشرو برای تحرک نسل آینده تبدیل خواهد شد و ما را در تلاش برای تحقق این “دو صفر” یاری خواهد کرد.

مفهوم نیسان IDS با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی، کنترل رانندگی و خودروهای برقی – که همگی به سطح جدیدی از هوش مصنوعی ارتقا یافته‌اند – نمایشگاهی جذاب از آینده‌ای امیدوارکننده است.

برای پیگیری اخبار روز خودرو با سئوتک همراه باشید.

اشتراک گذاری