چگونه هوش مصنوعی میتواند به شما کمک کند تا یک بازی کامپیوتری بسازید بدون اینکه چیزی درباره کدنویسی بدانید
همانطور که ماشینهای حساب در چند دهه گذشته کارهای خستهکننده ریاضی را انجام دادند، هوش مصنوعی (AI) در حال تحول در کدنویسی است. به عنوان مثال، کیو، یک پسر ۸ ساله در سنگاپور، تنها در دو ساعت یک بازی ساده پلتفرمی توسعه داد و بیش از ۵۰۰,۰۰۰ بازیکن جذب کرد.
کیو با استفاده از دستورهای ساده به زبان انگلیسی، با کمک اپلیکیشن کدنویسی Cursor و هوش مصنوعی عمومی Claude، ایدهاش را به واقعیت تبدیل کرد. او بدون هیچگونه کمک از پدرش که یک برنامهنویس است و بدون داشتن تحصیلات رسمی در کدنویسی، بازی دیگری، یک اپلیکیشن انیمیشن، یک اپلیکیشن طراحی و یک چتبات ساخت و هرکدام تقریباً دو ساعت طول کشید.
این نشان میدهد که هوش مصنوعی به طور چشمگیری موانع توسعه نرمافزار را کاهش میدهد و فاصله بین خلاقیت و مهارتهای فنی را پر میکند. از میان مجموعهای از اپلیکیشنها و پلتفرمهای اختصاصی برای این هدف، میتوان به AlphaCode 2 گوگل و Ghostwriter ریپلیت اشاره کرد.
در یک مثال دیگر از قدرت این اپلیکیشنها، یک دختر ۸ ساله آمریکایی به نام فی یک چتبات ساخت که ادعا میکرد هری پاتر است. او تنها در ۴۵ دقیقه آن را راهاندازی کرد و در آن نقطه از او پرسید آیا شایعاتی درباره هالوی مرگبار شنیده است و پیشنهاد داد که این موضوع را در حین نوشیدن یک بطر بیرو در سه جارو بحث کنند.
برای کسانی که قبلاً کدنویسی را میدانند، بسیاری از اپلیکیشنهای هوش مصنوعی نیز بسیار مفید شدهاند. در حالی که ابزارهایی مانند Tabnine و GitHub Copilot به عنوان دستیاران هوشمند عمل میکنند و کد را هنگام تایپ پیشبینی و کامل میکنند.
ابزارهایی مانند Sourcery و DeepCode یک قدم جلوتر میروند و پاکسازی کد در زمان واقعی، پیشنهاد بهبودها و رفع آسیبپذیریها را ارائه میدهند. ابزارهای جدیدی به طور هفتگی در حال ظهور هستند، مانند GPT Canvas اوپنایآی، که نسخه جدیدی از GPT است که برای کمک به کدنویسی پیچیده طراحی شده است. بسیاری از این ابزارها میتوانند کد را از یک زبان برنامهنویسی به زبان دیگر ترجمه کنند، مثلاً از JavaScript به Python.
افزایش بهرهوری که این ابزارها ارائه میدهند، صنعت نرمافزار را متحول میکند. تا ۷۰٪ از شرکتها قبلاً از ابزارهایی مانند GitHub Copilot استفاده کردهاند و برنامهنویسان گزارش میدهند که هوش مصنوعی به آنها کمک میکند نرمافزاری قابل اعتمادتر و بدون باگ بنویسند.
با حذف نیاز به صرف ساعتها برای اصلاح خطاهای انسانی، برنامهنویسان میتوانند زمان بیشتری را صرف کارهای با ارزشتر مانند طراحی معماری سیستم و همکاری با همکاران کنند.
این وضعیت همچنین برای مربیان دانشگاهی مانند من تغییراتی ایجاد میکند، زیرا ما باید با این تغییرات همگام شویم. ما مجبور به بازنگری در مواد آموزشی و روشهای ارزیابی هستیم و با این چالش مواجهیم که چگونه دقیقاً باید کدنویسی یک دانشآموز را در شرایطی که ابزارهای هوش مصنوعی بخشی از کار را انجام میدهند، ارزیابی کنیم.
محدودیتهای امروز
هرچند که همه اینها هیجانانگیز است، کدنویسی با هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. در این مرحله، این فناوری تنها میتواند به غیر-programmers کمک کند تا برنامهها یا بازیهای ساده بسازند و هنوز نمیتواند پروژههای بزرگ و پیچیده IT را با درک کلی مانند یک برنامهنویس انسان مدیریت کند.
این فناوری هنوز نمیتواند راههای جدیدی برای حل مشکلات اختراع کند و بیشتر احتمال دارد در زمینههایی مانند ناوبری فضاپیما که دانش تخصصی بالایی نیاز دارد، عقب بماند.
بسیاری از ابزارها همچنین کد کاملی نمینویسند: یک برنامه معمولاً کار میکند اما ممکن است برای استفاده در دنیای واقعی کارآمد یا ایمن نباشد. بهعلاوه، ابزارهای هوش مصنوعی به طور ذاتی زمینه دادههایی را که پردازش میکنند درک نمیکنند و ممکن است اطلاعات حساس را به درستی مدیریت نکرده یا تعصبات موجود در دادههای آموزشی خود را تداوم بخشند.
به همین دلایل، در شرایط حرفهای هنوز نیاز به یک برنامهنویس وجود دارد تا مطمئن شود که همه چیز به استانداردهای لازم میرسد. بدون شک در آینده ممکن است ابزارهای کدنویسی AI طراحی شوند که بتوانند از مسائل امنیتی گرفته تا موضوعات خاص را مدیریت کنند. توانایی آنها در کمک به غیر-programmers برای ساخت اپلیکیشنها نیز تنها بهبود خواهد یافت. اما حداقل تا به حال، کدنویسی با هوش مصنوعی همچنان مهارتهای برنامهنویسان را تقویت میکند نه اینکه بهطور کامل آنها را جایگزین کند.
چگونه بازی خود را بسازید
با این حال، شگفتانگیز است که به عنوان یک غیر-programmer با این ابزارها چه کارهایی میتوانید انجام دهید. در اینجا یک راهنمای سریع برای ساخت یک بازی ساده پلتفرمی آورده شده است:
مرحله ۱: ثبتنام برای یک ابزار هوش مصنوعی: یک حساب کاربری با مثلاً Cursor یا AlphaCode 2 ایجاد کنید و دستورالعملهای راهاندازی را دنبال کنید. بسته به اینکه کدام ابزار را انتخاب میکنید، ممکن است نیاز به نصب سریع داشته باشید. همچنین ممکن است نیاز باشد یک زبان برنامهنویسی مانند Python و یک ویرایشگر کد مانند VS Studio Code 2 نصب کنید—پلتفرم کدنویسی شما را در این زمینه راهنمایی خواهد کرد.
مرحله ۲: شروع بازی خود: یک پروژه جدید در ابزار باز کنید. در جعبه ورودی بنویسید: “یک بازی پلتفرمی ساده بسازید که پلتفرمها از شیرینیها ساخته شدهاند.”
مرحله ۳: ببینید چه چیزی ساختهاید: روی “اجرا” یا “پیشنمایش” کلیک کنید تا ببینید چه ساختهاید (بسته به سیستمی که استفاده میکنید، ممکن است لازم باشد این کار را در ویرایشگر کد انجام دهید). شما باید پلتفرمهایی از شکلات یا کیک ببینید.
مرحله ۴: تغییراتی ایجاد کنید: فرض کنید شخصیت اصلی را به یک طوطی تغییر میدهیم. به سادگی در جعبه ورودی بنویسید: “آواتار را یک طوطی سبز بسازید.”
مرحله ۵: ویژگیها را اضافه کنید: حالا در جعبه ورودی بنویسید: “اجازه دهید طوطی توسط کلیدهای جهتنما کنترل شود، چند شیرینی برای جمعآوری اضافه کنید و یک شمارنده امتیاز برای تعداد جمعآوری شده اضافه کنید.”
مرحله ۶: آزمایش و تنظیمات: دوباره روی “اجرا” یا “پیشنمایش” کلیک کنید تا بازی بهروزشده را آزمایش کنید. تغییراتی ایجاد کنید با نوشتن چیزهایی مانند: “یک کلاغ سیاه اضافه کنید که طوطی را در اطراف صفحه تعقیب کند. اگر کلاغ به طوطی برخورد کند، صفحه را فریز کنید و پیامی در وسط صفحه نمایش دهید که میگوید ‘متأسفم!!!'”. این مراحل را تکرار کنید تا از نتایج راضی شوید.
مرحله ۷: انتشار بازی: اکنون ممکن است بخواهید بازی خود را با دوستان یا آنلاین از طریق یک فروشگاه اپلیکیشن به اشتراک بگذارید. باید گفت که برنامهنویسان هوش مصنوعی هنوز در این زمینه خوب عمل نمیکنند، بنابراین ممکن است بدون دانش قبلی این کار کمی دشوار باشد. یکی از گزینهها این است که بازی را آنلاین از طریق یک پلتفرم رایگان مانند Zeabur منتشر کنید.
اولین دیدگاه را شما بنویسید