سئو چیست؟

حتماً شما نیز تبلیغات مبنی بر سئو سایت‌ها را شنیده‌اید که این قول را می‌دهند که رتبه بندی سایت شما در موتورهای جست‌وجو بالا برده و باعث شوند نام سایت شما در اولین گزینه‌های پیشنهادی موتورهای جست‌وجو ظاهر شوند و حتماً برایتان این سؤال پیش آمده است که این کار چگونه صورت می‌گیرد و این‌که آیا این کار فریب دادن موتورهای جست‌وجو محسوب می شود؟ آیا از لحاظ اخلاقی درست است؟ برای رسیدن به جواب این سؤال ها ادامه مطلب را مطالعه کنید.

سئو چیست؟

کلمه ی سئو خلاصه عبارت search engine optimization است که به معنی بهینه‌سازی موتور جست‌وجو می‌باشد. این عبارت بلند که به یک واژه کوچک‌تر خلاصه شده است، در واقع به معنی یک سری روش‌ها و دستورهاییست که در حین تولید محتوا باید این قوانین و قواعد را رعایت کرد تا وب سایت در اولویت‌های اولیه در هنگام سرچ در موتورهای جست‌وجو قرار گیرد. شاید کلمه محتوا برایتان ناشناخته باشد، محتوا در واقع شامل انواع مطالبی است که شما در وب سایتتان قرار می‌دهید، این مطالب می‌تواند شامل متن، عکس یا فیلم نیز باشد. دستوراتی که در این روش به کار گرفته می‌شود، دستوراتی کاملاً اخلاقی است و به‌هیچ‌وجه به منزله فریب دادن موتورهای جست‌وجو نمی‌باشد. در ادامه با این دستورات و برخی نکات مهم دراین‌باره بیشتر آشنا می‌شویم.

تاریخچه سئو

شاید اولین شروع کار دستوراتی که باعث بهینه‌سازی وب سایت‌ها می‌شد را بتوان به سال 1990 بازگرداند. درست زمانی که موتورهای جست‌وجو به‌تازگی فعالیت خود را شروع کرده بودند و محبوبیت آن‌ها به‌صورت روزافزون در بین مردم افزایش پیدا می‌کرد. بهینه‌سازی های اولیه که در این موتورها انجام می‌گرفت از طریق حروف الفبا بود و به‌این‌ترتیب انجام می‌شد  که زمانی که در متن شما عبارت AAAAA وجود داشت، بی‌شک این موتورها وب‌سایت شما را جزء اولین رتبه‌ها قرار می‌دادند، کم‌کم با پیشرفت موتورهای جست‌وجو و ورود موتورهای جست‌وجوی جدیدتر همانند گوگل، این روش عوض شد و در نتیجه، بهینه‌سازی مطالب و محتواها نیز روزبه‌روز سخت‌تر شد.

هدف از این کار چیست؟

با خواندن مقدمه این مطلب شاید برایتان این سؤال پیش آمده باشد که هدف از بهینه سازی مطالب در وب سایت ها چیست؟ اگر بخواهیم اهداف سئو را به صورت کاملاً خلاصه وار بیان کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. بهینه سازی سایت باعث می شود ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند.
  2. سایت شما را به ابزاری مهم برای انجام دادن انواع تبلیغات تبدیل می کند.
  3. فروش محصولات شما در وب سایتتان افزایش پیدا می کند.
  4. باعث می شود وب سایت شما در صفحات جست و جوی موتورهای جست و جو رتبه بهتری پیدا کند.
  5. بازدید وب سایت شما را به میزان زیادی افزایش می دهد.
  6. باعث می شود سایت شما به یک برند تبدیل شود.

انواع سئو

به‌صورت کلی می‌توان بهینه‌سازی وب‌سایت را به چندین گروه و زیرگروه تقسیم کرد که در این میان به چند مورد از مهم‌ترین این گروه‌ها اشاره می‌کنیم. یکی از تقسیم‌بندی‌ها برای بهینه‌سازی وب‌سایت سئو درون صفحه و برون صفحه می‌باشد که با این دو مورد در ادامه مطلب بیشتر آشنا خواهیم شد. یکی دیگر از تقسیم‌بندی‌ها برای بهینه‌سازی وب‌سایت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه می‌باشد، منظور از کلاه سفید مجموعه دستوراتی می‌باشد که مورد تأیید موتورهای جست‌وجو قرار دارد و روشی کاملاً قانونی برای بهینه‌سازی وب‌سایت و بالا بردن رتبه‌بندی وب‌سایت شما در موتورهای جست‌وجو است. منظور از کلاه سیاه مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که مورد تأیید موتورهای جست‌وجو نیست و بیشتر به منظور فریب موتورهای جست‌وجو به‌کار می‌رود.

سئو درون صفحه؟

همان‌طور که گفته شد یکی از تقسیم‌بندی بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها سئو درون صفحه و برون صفحه است، منظور از درون صفحه بهینه‌سازی محتواها و مطالب از طریق دسترسی مستقیم به محتوا و کدهای وب‌سایت شما می‌باشد، به این صورت که فردی که قصد بهینه‌سازی مطالب را دارد باید به تمامی محتواهای شما اعم از متن و فیلم و عکس دسترسی داشته باشد تا با اعمال تغییراتی که مبنی بر دستورات سئو می‌باشد، مطالب شما را بهینه‌سازی کند، همچنین این فرد می‌بایست به کدهای وب‌سایت شما نیز دسترسی داشته باشد تا بتواند تغییراتی را در وب‌سایت شما ایجاد کند تا رتبه سایت شما در موتورهای جست‌وجو بالا رود.

سئو برون صفحه چیست؟

این روش کاملاً مخالف روش درون صفحه است و شما در این روش نیازی ندارید تا محتواها و کدهای خود را در دسترس شخصی که اقدام به بهینه‌سازی وب‌سایت شما می‌کند، قرار دهید. در این روش، بهینه‌سازی در خارج از وب‌سایت شما انجام می‌گیرد و شامل تمامی دستورالعمل‌هاییست که می‌تواند به شما کمک کند تا رتبه شما در موتورهای جست‌وجو افزایش پیدا کند. روش‌هایی از قبیل تبادل لینک و قرار دادن قسمت پیوندها در وب‌سایت از مهم‌ترین دستورالعمل‌هاییست که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش فقط و فقط توسط مهندسین سئو صورت می‌گیرد و خیلی سریع می‌تواند رتبه وب‌سایت شما را بالا ببرد.

آماری جالب درباره سئو و شبکه های مجازی و اینترنت

در این قسمت قصد داریم آماری جالب درباره بهینه‌سازی وب سایت‌ها برای بالا بردن رتبه سایت را ارائه دهیم. یکی از آمار فوق‌العاده جالب، استفاده مردم از موتورهای جست‌وجو است، شاید برایتان جالب باشد که مردم سرتاسر دنیا روزانه بین 6 الی 7 میلیارد بار از موتورهای جست‌وجو استفاده می‌کنند و هفتاد درصد این استفاده‌کنندگان به لینک‌های تبلیغاتی که در موتورهای جست‌وجو قرار می‌گیرند نگاه نمی‌کنند. یکی از نکات بسیار مهمی که باید بدانید این است که کسی که بر روی لینک وب‌سایت شما در موتورهای جست‌وجو کلیک کرده باشد، نسبت به کسی که خود شما برای بازاریابی به سراغ او رفته‌اید، هزینه بسیار کمتری را برای شما به‌عنوان یک مشتری آینده خواهد داشت. بنابراین داشتن محتوای سئو شده می‌تواند کمک شایانی در افزایش مشتریان شما داشته باشد.

آیا سئو از لحاظ اخلاقی درست است؟

یکی از نکاتی که شاید ذهن بسیاری از خوانندگان را تحت تأثیر قرار داده باشد و ما نیز در طول مطلب چندین بار به آن اشاره کردیم، این است که آیا سئو از لحاظ اخلاقی درست است و این‌که آیا شرکت‌هایی که موتورهای جست‌وجو را ساخته‌اند با این روش‌ها و دستورات موافق هستند؟ در جواب باید گفت که همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد بهینه‌سازی به دو دسته تقسیم می‌شود: کلاه سفید و کلاه سیاه. دسته اول هواره مورد تأیید موتورهای جست‌وجو بوده است و حتی بسیاری از موتورهای جست‌وجو اقدام به آموزش این روش‌ها و دستورات می‌کنند. ولی نوع دوم یعنی سئوی کلاه سیاه مورد تأیید این موتورها نیست و در واقع این نوع از بهینه‌سازی وب سایت‌ها فقط به قصد فریب موتورهای جست‌وجو صورت می‌گیرد و از لحاظ اخلاقی نیز به‌هیچ‌وجه درست نیست.

آیا سئو بر کیفیت محتوا نیز تأثیر می گذارد؟

یکی دیگر از سؤال هایی که ممکن است برای بسیاری از خوانندگان این مطلب پیش آمده باشد، این است که آیا سئو محتوای سایت باعث تغییر در کیفیت مطلب می‌شود؟ یا به بیان بهتر باعث کاهش کیفیت مطلب نمی‌شود؟ در جواب این سؤال باید گفت که متأسفانه در گذشته ضعف‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود داشت. به‌طوری که افرادی که به کار بهینه‌سازی مطالب مشغول بودند این ادعا را داشتند که نمی‌توان هم کیفیت را برای خواننده و بیننده سایت فراهم کرد و هم در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو بالا رفت، ولی خوشبختانه امروزه این تفکر از بین رفته است و امروزه شاهد این امر هستیم که محتواهای بهینه‌سازی شده و سئو شده‌ای در وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرد که از لحاظ کیفیت محتوا رضایت کاربران را نیز فراهم می‌کند.

معرفی برخی از روش های سئو

از روش های سئو وب سایت می توان به بهینه سازی چگالی کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی، استفاده از لینک های سایر وب سایت ها در داخل سایت، استفاده از تگ های Heading در جای مناسب، استفاده از توضیحات یا همان متاتگ دیسکریپشن، استفاده از تصاویر کم حجم که باعث می شود خواننده وب سایت از دیدن مطالب زیاد خسته نشود، افزایش سرعت بارگذاری وب سایت، لینک سازی با سایر وب سایت ها و سئوی خارجی اشاره کرد.